logo
Lectio

Hjem / IT / IT-Brugerkursus / Modul 2 - Word

IT-Brugerkursus

Modul 2 - Word

Indholdsfortegnelse

Computerens netværksdrev og mappen dokumenter

Oprettelse af mapper

Navngivning og omdøbning af mapper

Sletning af mapper

Navngivning, omdøbning og sletning af dokumenter

Introduktion til opgaver i tekstbehandling

Opgaver

Vejledninger til word

Opret et dokument

Sideopsætning

Stavekontrol

Sidehoved

Indholdsfortegnelse

Computerens netværksdrev og mappen dokumenter

Gå ind i "Denne computer" (ikonet ligger på skrivebordet). Her ligger de netværksdrev computeren råder over, separate lagerenheder, som du har adgang til fra alle skolens computere. Et af disse drev, H-drevet som hedder: AA(dine initialer)Home$'ufil' (H:), er dit personlige drev. På skrivebordet ligger der en mappe med navnet DOKUMENTER, alt hvad du gemmer i denne mappe lagres automatisk på dit H-drev uanset hvilken af skolens computere, du arbejder på, uden at andre kan se dem (forudsætter selvfølgelig at du har logget dig på computeren).

Oprettelse af mapper

Åbn mappen "Dokumenter". Her ligger en række mapper i forvejen. I panelet til venstre kan du oprette en ny mappe:

alt

Den nye mappe oprette automatisk som en undermappe, der hvor du er.

Navngivning og omdøbning af mapper

I feltet ud for mappen kan du navngive mappen. Skriv det navn du ønsker mappen skal have og tryk på returtasten:

alt

Du kan til enhver tid omdøbe mappen: Højreklik på mappen og vælg "Omdøb".

Sletning af mapper

Du kan også til enhver tid slette mapper: Højreklik på mappen og vælg "Slet".

Navngivning, omdøbning og sletning af dokumenter

Dokumenter (filer) omdøbes og slettes på samme måde som mapper, men ved omdøbning af dokumenter/filer skal du være opmærksom på følgende: Et dokument har et fornavn, som brugeren har bestemt (fx "kursusmateriale). Dette efterfølges af et punktum og et efternavn, som programmet har bestemt (fx "doc"). Efternavnet (kaldet filbetegnelsen) fortæller hvilket program dokumentet er oprettet i, eller hvilke egenskaber dokumentet har, fx:

alt

Når man omdøber et dokument må man ikke ændre eller fjerne filbetegnelsen (efternavnet), for så kan computeren ikke finde ud af, hvordan den skal åbne dokumentet.

Introduktion til opgaver i tekstbehandling

Du vil her blive introduceret til grundlæggende funktioner i tekstbehandling, som du skal bruge i forbindelse med skriftlige opgaver og eksaminer på Århus Akademi. Du skal også lære at bruge WORDS hjælpefunktion undervejs og på den måde blive i stand til at løse og identificere problemer i WORD på egen hånd. Læs altid de enkelte opgaver godt igennem, før du begynder.

Når du arbejder i WORD er det en fordel at have Udskriftslayout slået til (klik på ikonet nederst til venstre på skærmen).

Opgaver

I de følgende 6 opgaver skal du oprette et dokument i WORD og opsætte siden efter standardmål for skriftlige opgaver på Århus Akademi samt eksaminer. Støder du på funktioner du ikke kender, skal du benytte hjælpefunktionen (følg hyperlinket og bliv guided igennem)

  1. Opret et nyt dokument i WORD
  2. Gem straks dokumentet i din personlige mappe på skrivebordet og navngiv det med dine initialer (forbogstaver) + modul 2 (fx LK modul2.doc )
  3. Lav en sideopsætning, hvor venstre margin er på 3 cm og top-, bund- og højre margin på 2 cm
  4. Check at dansk stavekontrol er slået til
  5. Lav et fast sidehoved på dit dokument, hvor du skriver: skolens navn/skolens nummer/dit navn/din klasse og klassenummer/fag/sidenummer og sidetal, fx:

Århus Akademi/311/Peter Hansen/2j 21/IT Brugerkursus/side 1 af 8

  1. Centrer sidehovedet.

Det færdige resultat skal ligne dette:

Sidehoved:

I det næste skal du fortsætte med at benytte hjælpefunktionen som ovenover, hvis du går i stå! Husk at gemme løbende ...

  1. Minimer dokumentvinduet og programmet (klik på den første af de små ikoner oppe i højre hjørne).

  1. Åbn web linket: www.wikipedia.dk og søg på science fiction. Aktivér WORD dokumentet igen og kopiér artiklen over i dokumentet. Fjern alt det overflødige (billeder, indholdsfortegnelse og redigeringsknapper), så kun teksten står tilbage: Markér alt og ryd formatering (Under menuen Rediger).
  2. Teksten skal nu redigeres og formateres:

  1. Indsæt en fodnote efter overskriften og angiv i fodnoten web-adressen på den artikel, du har kopieret (kopier adressen fra websiden)
  2. Find et billede i fx. www.google.dk - under menuen billeder. Brug fx søgeordet science fiction. Gem billedet i din mappe og indsæt det derefter i højre margin af den kursiverede definition - med tekstomløb.

Det færdige resultat skal se sådan ud: (første side ud af 8 stykker):

  1. Du skal nu indsætte en automatisk Indholdsfortegnelse i begyndelsen af dokumentet
  2. Lav tvunget sideskift efter indholdsfortegnelsen
  3. Skriv overskrift til indholdsfortegnelsen og indsæt dobbelt linjeafstand
  4. Justér sidenummereringen så indholdsfortegnelsen ikke indgår i sideantallet (kontrollér at sidefoden stemmer og opdatér indholdsfortegnelsen)
  5. Gem og send din fil fra din personlig MAILBOX på intranettet til en din sidemand. Check om du selv har modtaget mail fra sidemanden.

Det færdige resultat skal se sådan ud:


Vejledninger til WORD

Opret et dokument

Klik på på dette ikon:

Derefter dukker en dialogboks frem med ordene: Hvad vil du foretage dig?

Du skriver "dokument" i skrivefeltet og klikker på "søg"

En række muligheder melder sig - en af mulighederne hedder "oprette et dokument" - den klikker du på, og en lille guide popper op:

(Læg mærke til, at du ofte kun behøver at læse de første retningslinjer (herefter tages forbehold for mere avancerede tilfælde).

Sideopsætning

Klik på på dette ikon:

Derefter dukker en dialogboks frem med ordene: Hvad vil du foretage dig?

Du skriver "sideopsætning" i skrivefeltet og klikker på "søg"

En række muligheder melder sig - en af mulighederne hedder "ændre sidemargener" - den klikker du på, og en lille guide popper op:

(Læg mærke til, at du ofte kun behøver at læse de første retningslinjer (herefter tages forbehold for mere avancerede tilfælde - men det vil være en rigtig god idé at ændre standardmargenindstillingen, så nye dokumenter automatisk baserer sig på standarden for skriftlige opgaver og eksamensopgaver).

Stavekontrol

Klik på på dette ikon:

Derefter dukker en dialogboks frem med ordene: Hvad vil du foretage dig?

Du skriver "stavekontrol" i skrivefeltet og klikker på "søg"

En række muligheder melder sig - en af mulighederne hedder "aktivere eller deaktivere automatisk stave- og grammatikkontrol" - den klikker du på, og en lille guide popper op:

Sidehoved

Klik på på dette ikon:

Derefter dukker en dialogboks frem med ordene: Hvad vil du foretage dig?

Du skriver "sidehoved" i skrivefeltet og klikker på "søg"

En række muligheder melder sig - en af mulighederne hedder "sidehoved og sidefødder" - den klikker du på, og en lille guide popper op:

Klikker du på fanebladet Sidehoved og sidefod under menuen vis ser du denne menubar:

Under Indsæt autotekst er der forskellige muligheder for automatisk opsætning: Du kan fx indsætte den autotekst der hedder Forfatter, Sidenr., Dato og ændre indholdet i forhold til opgaven. Igen kan du gå ind under Indsæt autotekst og vælge den funktion, der hedder side x af y, på den måde vil der på hver side stå sidetal (x) i forhold til det samlede sidetal (y).

Alternativt kan du bruge de funktioner på menubaren, som er indringet med rødt:

Kør musen hen over funktionerne: Ved at klippe på den første funktion indsættes sidetal i sidehoved/sidefod, næste funktion - det samlede antal sider og sidste funktion giver dig en række formateringsmuligheder: Øverst kan du vælge mellem sidenummerering som tal, bogstaver, romertal m.m., og nederst kan du vælge hvad sidenummereringen skal begynde med. Det kan være smart at begynde med "0", hvis man har tænkt sig at generere en indholdsfortegnelse, den skal nemlig ikke tælle med i en opgaves samlede sideantal!

Indholdsfortegnelse

Det kan være lidt svært at følge hjælpefunktionen, fordi der er mange muligheder. Brug hjælpeguiden - søg på indholdsfortegnelse og du får følgende skærmbillede op, og du skal klikke videre på det link pilen peger på: Indholdsfortegnelse på basis af dispositionsniveauer:

Følgende skærmbillede kommer frem, og du følger den markerede guide:

Værktøjslinjen - disposition - ser således ud: Markér overskrifterne en for en og vælg overskriftens niveau (vælg blot samme niveau) - herefter følger du guiden.