Hjem / IT / IT-Brugerkursus / Modul 2 - Word
Computerens netværksdrev og mappen dokumenter
Navngivning og omdøbning af mapper
Navngivning, omdøbning og sletning af dokumenter
Introduktion til opgaver i tekstbehandling
Gå ind i "Denne computer" (ikonet ligger på skrivebordet). Her ligger de netværksdrev computeren råder over, separate lagerenheder, som du har adgang til fra alle skolens computere. Et af disse drev, H-drevet som hedder: AA(dine initialer)Home$'ufil' (H:), er dit personlige drev. På skrivebordet ligger der en mappe med navnet DOKUMENTER, alt hvad du gemmer i denne mappe lagres automatisk på dit H-drev uanset hvilken af skolens computere, du arbejder på, uden at andre kan se dem (forudsætter selvfølgelig at du har logget dig på computeren).
Åbn mappen "Dokumenter". Her ligger en række mapper i forvejen. I panelet til venstre kan du oprette en ny mappe:
Den nye mappe oprette automatisk som en undermappe, der hvor du er.
I feltet ud for mappen kan du navngive mappen. Skriv det navn du ønsker mappen skal have og tryk på returtasten:
Du kan til enhver tid omdøbe mappen: Højreklik på mappen og vælg "Omdøb".
Du kan også til enhver tid slette mapper: Højreklik på mappen og vælg "Slet".
Dokumenter (filer) omdøbes og slettes på samme måde som mapper, men ved omdøbning af dokumenter/filer skal du være opmærksom på følgende: Et dokument har et fornavn, som brugeren har bestemt (fx "kursusmateriale). Dette efterfølges af et punktum og et efternavn, som programmet har bestemt (fx "doc"). Efternavnet (kaldet filbetegnelsen) fortæller hvilket program dokumentet er oprettet i, eller hvilke egenskaber dokumentet har, fx:
doc = tekdokument oprettet i Word-dokument
rtf = Rich Text Format - et tekstdokument oprettet i forskellige tekstbehandlingsprogrammer
txt = ren tekst uden formatering
html eller htm = hjemmesidedokument
jpg eller gif = billedformat
Når man omdøber et dokument må man ikke ændre eller fjerne filbetegnelsen (efternavnet), for så kan computeren ikke finde ud af, hvordan den skal åbne dokumentet.
Du vil her blive introduceret til grundlæggende funktioner i tekstbehandling, som du skal bruge i forbindelse med skriftlige opgaver og eksaminer på Århus Akademi. Du skal også lære at bruge WORDS hjælpefunktion undervejs og på den måde blive i stand til at løse og identificere problemer i WORD på egen hånd. Læs altid de enkelte opgaver godt igennem, før du begynder.
Når du arbejder i WORD er det en fordel at have Udskriftslayout slået til (klik på ikonet nederst til venstre på skærmen).
I de følgende 6 opgaver skal du oprette et dokument i WORD og opsætte siden efter standardmål for skriftlige opgaver på Århus Akademi samt eksaminer. Støder du på funktioner du ikke kender, skal du benytte hjælpefunktionen (følg hyperlinket og bliv guided igennem)
Århus Akademi/311/Peter Hansen/2j 21/IT Brugerkursus/side 1 af 8
Det færdige resultat skal ligne dette:
Sidehoved:
I det næste skal du fortsætte med at benytte hjælpefunktionen som ovenover, hvis du går i stå! Husk at gemme løbende ...
Formater hele teksten til ARIEL, 12 pkt med 1½ linjes afstand
Overskrift: Fed, centreret 24 pkt
Definitionen (lige under overskriften før første afsnit "Forkortelser": Kursiv
Underoverskrifterne: Fed
I resten af teksten laver du et ekstra linjeskift ved hvert nyt afsnit
Lav et ensartet layout til de punktopstillede afsnit, som i artiklen angives med tal og udfyldte bomber
Det færdige resultat skal se sådan ud: (første side ud af 8 stykker):
Det færdige resultat skal se sådan ud:
Klik på på dette ikon:
Derefter dukker en dialogboks frem med ordene: Hvad vil du foretage dig?
Du skriver "dokument" i skrivefeltet og klikker på "søg"
En række muligheder melder sig - en af mulighederne hedder "oprette et dokument" - den klikker du på, og en lille guide popper op:
(Læg mærke til, at du ofte kun behøver at læse de første retningslinjer (herefter tages forbehold for mere avancerede tilfælde).
Klik på på dette ikon:
Derefter dukker en dialogboks frem med ordene: Hvad vil du foretage dig?
Du skriver "sideopsætning" i skrivefeltet og klikker på "søg"
En række muligheder melder sig - en af mulighederne hedder "ændre sidemargener" - den klikker du på, og en lille guide popper op:
(Læg mærke til, at du ofte kun behøver at læse de første retningslinjer (herefter tages forbehold for mere avancerede tilfælde - men det vil være en rigtig god idé at ændre standardmargenindstillingen, så nye dokumenter automatisk baserer sig på standarden for skriftlige opgaver og eksamensopgaver).
Klik på på dette ikon:
Derefter dukker en dialogboks frem med ordene: Hvad vil du foretage dig?
Du skriver "stavekontrol" i skrivefeltet og klikker på "søg"
En række muligheder melder sig - en af mulighederne hedder "aktivere eller deaktivere automatisk stave- og grammatikkontrol" - den klikker du på, og en lille guide popper op:
Klik på på dette ikon:
Derefter dukker en dialogboks frem med ordene: Hvad vil du foretage dig?
Du skriver "sidehoved" i skrivefeltet og klikker på "søg"
En række muligheder melder sig - en af mulighederne hedder "sidehoved og sidefødder" - den klikker du på, og en lille guide popper op:
Klikker du på fanebladet Sidehoved og sidefod under menuen vis ser du denne menubar:
Under Indsæt autotekst er der forskellige muligheder for automatisk opsætning: Du kan fx indsætte den autotekst der hedder Forfatter, Sidenr., Dato og ændre indholdet i forhold til opgaven. Igen kan du gå ind under Indsæt autotekst og vælge den funktion, der hedder side x af y, på den måde vil der på hver side stå sidetal (x) i forhold til det samlede sidetal (y).
Alternativt kan du bruge de funktioner på menubaren, som er indringet med rødt:
Kør musen hen over funktionerne: Ved at klippe på den første funktion indsættes sidetal i sidehoved/sidefod, næste funktion - det samlede antal sider og sidste funktion giver dig en række formateringsmuligheder: Øverst kan du vælge mellem sidenummerering som tal, bogstaver, romertal m.m., og nederst kan du vælge hvad sidenummereringen skal begynde med. Det kan være smart at begynde med "0", hvis man har tænkt sig at generere en indholdsfortegnelse, den skal nemlig ikke tælle med i en opgaves samlede sideantal!
Det kan være lidt svært at følge hjælpefunktionen, fordi der er mange muligheder. Brug hjælpeguiden - søg på indholdsfortegnelse og du får følgende skærmbillede op, og du skal klikke videre på det link pilen peger på: Indholdsfortegnelse på basis af dispositionsniveauer:
Følgende skærmbillede kommer frem, og du følger den markerede guide:
Værktøjslinjen - disposition - ser således ud: Markér overskrifterne en for en og vælg overskriftens niveau (vælg blot samme niveau) - herefter følger du guiden.